vtbKultuur Aalst

Muzikale klassiekers onder de loep - sessie 1

Deze activiteit wordt geannuleerd naar aanleiding van de verstrengde overheidsmaatregelen om de verspreiding van het virus COVID-19 tegen te gaan. Tickethouders worden zo snel mogelijk persoonlijk gecontacteerd. 

Een reeks boeiende causerieën door musicoloog Koen Uvin, die hij rijkelijk illustreert met luistervoorbeelden en beeldmateriaal van hoge kwaliteit waardoor hij een verhelderende kijk biedt op muzikale meesterwerken uit het klassieke repertoire.

Programma

  • za 31 okt: Haydn, Symfonie ‘Trauer’; Händel, Sinfonia (uit: Esther); Mozart, Requiem, KV 626
  • za 12 dec: Negende symfonie van Ludwig van Beethoven - meer info
  • za 23 jan: Mozart, Pianoconcerto nr. 27; Mahler, Symfonie nr. 6 ‘Tragische’ - meer info
  • za 27 mrt: J.S. Bach, Kantate ‘Der Himmel lacht! Die Erde jubilieret’ BWV 31; W.A. Mozart, Groβe Messe in c-moll, KV 247 - meer info

Haydns Vierenveertigste symfonie, gecomponeerd aan het hof van de Hongaarse prins Nikolaus Esterházy, kreeg de bijnaam Treursymfonie omdat Haydn het Adagio (in deze symfonie de derde beweging) zo geslaagd vond dat hij wou dat dit stuk op zijn begrafenis zou worden gespeeld. Bij Haydns dood in 1809 werd die wens echter niet gerespecteerd: in de plaats daarvan weerklonk het Requiem van Mozart.

Mozarts laatste compositie, baadt in een mysterieuze sfeer. Een grauwe bode die eruitzag alsof hij van een andere wereld kwam, zou de opdracht hebben gegeven om een requiem te componeren. Mozart werkte dag en nacht aan deze compositie, maar stierf voor hij het werk kon voltooien … Andere componisten, voornamelijk studenten van Mozart, werkten het requiem af in opdracht van Mozarts vrouw. Zij wou het voorschot van de bode (in werkelijkheid iemand die werkte voor de excentrieke graaf Frans von Walsegg) begrijpelijkerwijze niet teruggeven en ook de rest van het beloofde geld niet mislopen. Mede door het succes van de film Amadeus, die zich eerder op Poesjkins tragedie Mozart en Salieri dan op historisch feitenmateriaal baseert, is het Requiem van Mozart vandaag een van zijn meest gekende en geliefde composities.


Organisatie

Credits / Met dank aan

spreker: Koen Uvin

Alle data

  1. za 31 okt 2020 14:00
    De Werf - studio De Werf (-1)