5 vragen aan Robbert & Frank Frank & Robbert: 'Eénmaal was ik er niet met mijn hoofd bij en heb ik Frank in de afgrond laten vallen'

Voor één keer stellen we onze 5 vragen aan twee personen tegelijk: Robbert & Frank Frank & Robbert. Ze zijn wel degelijk met twee, niet met vier, we hebben het gedubbelcheckt. Nu nog nobele onbekenden op ons podium, maar daar komt na deze vijf vragen ontgewijfeld verandering in. De ideale voorbereiding op zaterdagavond.

Robbert&Frank Frank&Robbert / CAMPO - Don't we deserve grand human projects that give us meaning? (foto: Tom Callemin) Robbert&Frank Frank&Robbert / CAMPO - Don't we deserve grand human projects that give us meaning? (foto: Tom Callemin)

Hoe bereiden jullie je voor op een voorstelling? Hebben jullie een bepaald ritueel alvorens jullie op het podium stappen?
Robbert: Frank en ik hebben geen afgesproken rituelen die we moeten afwerken alvorens de voorstelling kan starten. We proberen wel eerst onze techniekers te zoenen alvorens te starten. Elkaar succes te wensen. Daarnaast zijn er wel enkele onofficiële gebruiken. Ik zal bijvoorbeeld steeds het tapijt manueel gaan kammen met mijn vingers. Zoals een echte autist probeer ik elke oneffenheid uit het tapijt te kammen. Dit is echter onbegonnen werk. Het dient eerder als een soort meditatieve handeling.
Frank: Ik loop vaak rondjes rond het podium vooraleer te beginnen. Dat wakkert de stress wat aan, maakt me lekker scherp (en stuwt het hartritme naar omhoog). In de namiddag, tijdens de opbouw, verdwijnen we ook vaak om een spelletje te spelen. Soms is dat een gezelschapsspel en soms een smartphonespel.

Wat is jullie favoriete moment uit deze voorstelling?
Robbert:
Dat laat in aan Frank over.
Frank: Het favoriete moment in de voorstelling is wanneer het rode balletje op scène komt. Met haar mooie stem en geweldige manier om betekenis te geven aan de acties, is zij de sleutel van alles. Met het balletje start de 'ontvouwing' van de voorstelling: podium breekt open, rode balkjes verschijnen, deurtjes gaan open, etc. Heerlijk!

Wat is het ergste dat ooit al fout is gelopen/welke blunder herinnerren jullie je nog?
Robbert:
Er is zeker en vast één moment waarop ik het helemaal hebt verpest. :) Tijdens de openingsscène van ons stuk zijn Frank en ik heel voorzichtig de grenzen van ons nieuwe universum aan het aftasten. Elke beweging en elke stap is hierbij belangrijk en heeft consequenties. Zo is de zwarte balletvloer rondom ons een soort enorme leegte waarin water lijkt te stromen. Wanneer Frank voor de eerste keer in het duister tast hou ik hem normaal gezien tegen. Zoals je iemand weerhoudt om in een afgrond te vallen. Eénmaal was ik echter niet helemaal met mijn hoofd bij en heb ik Frank onherroepelijk en onhandig in de afgrond laten vallen, waardoor de magie van ons speelveld van meet af aan was verbroken. Heel jammer natuurlijk en ook een beetje pijnlijk voor Frank.
Frank: Dat was schitterend!

Welk theaterstuk van een andere maker is jullie bijgebleven en waarom?
Robbert: Het stuk van Philippe Quesne, 'La Mélancholie des dragons', heeft een enorme indruk op mij gemaakt. De sfeer die hij daarin neerzet is geweldig. De manier ook waarop hij enerzijds met minimale middelen een personage neerzet en anderzijds met maximale ingrepen de scène transformeert had ik nog nooit zo gezien. We hebben Philippe Quesne persoonlijk beter leren kennen toen hij een stuk maakte bij CAMPO in Gent (waar ook wij onze theaterstukken maken). Hij bleek een zeer vriendelijke ietwat bedeesde man te zijn,. Tijdens een toonmoment van ons toenmalige theaterstuk 'To break -  the window of opportunity' gaf hij echter ongezouten zijn mening. Mede door zijn input hebben we het stuk toen in een ietwat andere richting geduwd. Dat bleek achteraf helemaal de juiste keuze te zijn!
Frank: Springville van Miet Warlop vond ik geweldig! Ook de maaksels van Louis Van Haverbeke zijn om van te smullen. Er zijn zo veel coole dingen... Geen idee waarom ik deze makers/maaksels vermeld. Maar, ik heb wel de neiging om dingen leuk te vinden die zeer visueel zijn. Ik houd niet zo heel erg van teksttheater. Dat vind ik vaak uitleggerig. Dingen die écht fysiek gebouwd zijn en vervolgens gebruikt worden, dat is intrigerend. Daar kan ik dan zelf weer mee aan de slag, in mijn hoofd, om er betekenissen aan te koppelen... Of ook niet. Om het gewoon te aanschouwen en erdoor verbaasd te zijn!

Wat zouden jullie geworden zijn, indien er geen artiestencarrière voor jullie was weggelegd?
Robbert:
Ik wou al altijd uitvinder worden. Ik fantaseerde dat ik met oud ijzer en buizen en schroeven teletijdmachines maakte in ons tuinhuis. Daarnaast wou ik misschien ook wel acrobaat worden. Ik was enorme fan van Cirque du Soleil. De manier waarop die acrobaten zich schijnbaar niets aantrokken van de zwaartekracht vond ik geweldig. Een derde optie was wereldreiziger worden. Op avontuur gaan in de jungle en schatten gaan opgraven. Ik heb het gevoel dat ik door beeldend kunstenaar en theatermaker te worden toch een beetje van dat alles ben geworden. Een leuke all-in-one combo van die beroepen.
Frank: Mijn eerste idee als kindje was om prins te worden; zo een prins die op avontuur gaat en ongelooflijke dingen kan doen! In het verlengde hiervan wilde ik ontdekkingsreiziger worden, zelfs astronaut. Want ik wilde op zoek gaan naar verklaringen voor dingen die ik niet snapte. En kort erna wilde ik sjamaan worden, en dan priester. En eigenlijk is dat een beetje hetzelfde als ontdekkingsreiziger (maar dan van de ziel). Ik wilde ook alchemist worden, en dan geheim agent (al vond ik 'Q', de uitvinder, veel boeiender dan James Bond). Anyway, ik heb het gevoel dat we nu, als kunstenaars, alles een beetje kunnen zijn. We zijn als kameleons. Ons doel en onze bestemming verandert naargelang onze artistieke praktijk ook verandert. We worden meegevoerd; 100 stielen en nog meer beroepen.

Gerelateerde events

Gerelateerde Artiesten

Robbert&Frank / Frank&Robbert

Robbert&Frank/Frank&Robbert leerden elkaar kennen op de schoolbanken van het Kortrijkse Atheneum. Sinds 2006 vormen ze een artistiek duo. Waar Frank aanvankelijk de plastische kunstenaar was – schilderijen, sculptuur en installaties – was Robbert vooral degene die digitaal aan de…

Meer info

Brochures & nieuwsbrieven

Brochures & nieuwsbrieven

Schrijf je in

Bereikbaarheid

Bereikbaarheid

Meer info

Webdesign door Lavagraphics